Přesně daný itinerář s rozpisem na minuty od 9 do 18 hodin pro každý pracovní den a k tomu ještě příprava v osobním volnu. Tak vypadá denní rozvrh studentů super intenzivního kurzu Junior programátora. Jak ho „přežít“, udržet krok se spolužáky a přitom dělat potřebné pokroky, prozradí nejen studenti, ale i mentor, který si sám bootcampem prošel. Každý na to má totiž svůj originální návod.
Jste-li ranní ptáče, začněte den dřív. „Vstával jsem v sedm a před začátkem jsem si procházel výuková videa na ten den. Díky tomu jsem měl na material review vše čerstvě v paměti,“ říká Jakub, který kurz absolvoval a po převzetí diplomu v Green Fox Academy zůstal jako mentor.
Po přivítání se jde na věc. Začíná se prezentací a pak je na řadě opakování. Tedy mentor probírá se studenty látku z videí, které měli za úkol zhlédnout. Potom konečně dochází na samostatné programování. Soustředění musí být na 100 %. „S koncentrací mám největší problém,“ přiznává studentka Anna a doplňuje: „Když se potřebuji maximálně soustředit, vypnu mobil a pustím si hudbu.“ Ta hodně pomáhala i Jakubovi: „Ideální je taková, kde nerozumím slovům, nebo ještě lépe žádný zpěv ji nedoprovází. Pak se úplně ponořím do programování a nevnímám, co se děje kolem.“ To Dimitrij má zcela jiný recept. „Snažím se zpomalit hlavně u věcí, u kterých je potřeba se víc zamyslet,“ říká.
Po obědě studenti v kódování pokračují. Změna nastane v 16 hodin, kdy si slovo v prvních dvou fázích bere zpět mentor a svým svěřencům ukazuje, jak se co má dělat. Přesně to je chvíle pro tužku a papír. „K učení potřebuji něco hmatatelného. Při výkladu teorie a ukázek jsem si psala poznámky, které jsem si následně tiskla a upravovala,“ poznamenává další z třídy, Linda. Stejně to má i její spolužák Dimitrij: „Bez psaní poznámek do sešitu by to nešlo. Zvlášť u konceptů, které jsou náročnější na vstřebání.“
Občas však dostávají slovo samotní studenti, aby se pochlubili tím, co vytvořili. Tyto okamžiky jsou důležité nejen pro zpětnou vazbu, ale i k porovnání výsledků jednotlivců. „Snažil jsem se srovnávat s ostatními, především s těmi lepšími. Motivovalo mě to dostat se na jejich úroveň a dohnat je,“ vzpomíná na své studium Jakub a dodává: „Do svých projektů jsem pak přidával své vlastní features a zaměřoval jsem se na to, co mi nešlo.“ Práce ve skupině a rady „šikovnějších“ spolužáků hodně pomáhají i Lindě.
Ač oficiálně program končí 18 hodinou, většina studentů u počítačů sedí dál. Musí se připravit na následující den, pokud si tedy nechtějí druhý den ráno přivstat. Videa, která mají za úkol shlédnout, trvají většinou 20 až 40 minut. „Pokud mám ještě čas a energii, tak se dívám i po dalších zdrojích a videích na Youtube,“ říká Dimitrij. Anna samostudiu věnuje navíc zhruba hodinu či dvě denně. „Ale záleží na tom, jak se cítím. Když opravdu chci něco dokončit, tak je to i déle. Ovšem jsem-li unavená, raději si odpočinu,“ uvádí.
Stejně důležité jako maximální soustředění při programování je i vyčištění hlavy. Občas totiž nastanou chvíle, kdy se už víc kódu do mozku prostě nevejde. V tu chvíli je potřeba vypnout a věnovat se něčemu jinému. Dimitrij v ten moment bere do ruky kytaru, Anna vyrazí ven se svými psíky či si pustí seriál nebo film. „Mně pomáhala posilovna. Pokud jsem na ni neměl dost energie, šel jsem se aspoň projít na čerstvý vzduch,“ poznamenává Jakub.
Naopak Linda je v zcela jiné situaci. Prožívá jedno z nejtěžších období v životě. Kvůli covidu přišla o kamaráda a špatně je na tom i její babička. Na všechno je navíc sama. „Mám v hlavě spoustu jiných věcí, které musím řešit. Programování je tak pro mě odreagováním,“ říká.
Super intenzivní kurz je opravdu náročný. Pokud ale chcete rychle změnit kariéru a začít v IT, je to ta nejkratší cesta. Navíc na ní nikdy nebudete sami, podporovat vás budou mentoři i spolužáci, takže o motivaci mít nouzi nebudete. Než však kurz začne, odpočívejte a nabírejte síly do zásoby. Energie budete potřebovat víc než dost. Ale bude to stát za to! Za čtyři měsíce z vás totiž bude junior software developer.
9:00 Check-in (začátek)
9:15 Lightning talk (prezentace technologií pro nácvik prezentačních dovedností)
9:30 Material review (mentor dovysvětlí látku)
11:00 Programování (samostatná práce)
12:00 – 13:00 Oběd
13:00 Programování
16:00 Cognitive Apprenticeship (mentor programuje před studenty) nebo Demo (ukázky práce studentů)
17:45 Check-out
18:00 Konec
Večer – příprava na další den v podobě sledování výukových videí
-AŠ-